Pages

Saturday, 31 December 2011

Sedih 2011. Tinggal Kau Selamanya

Apa nak cerita sebagai penutup buku 2011? Kalau nak dikumpulkan dari Januari hingga ke Disember memang ada 1001 cerita dalam cerita. Ada pahit ada manis ada tawar ada masin. Kehidupan ni kalau manis senantiasa, bukan kehidupan namanya.

Seterusnya sila baca dengan perasaan sedih. Apa rasa bila hati dihancur remukkan dengan selumat-lumat hancuran. Mana bisa dapat dibayangkan hati itu hancur kecuali diri sendiri yang merasainya sendiri. Tahun 2011 adalah tahun kesedihan dalam hidup aku. Kenapa?

Aku seorang perahsia. Kerat rambut aku sekalipun, aku takkan sesekali bocorkan rahsia lebih-lebih lagi rahsia diri aku. Kecuali pada insan yang benar-benar aku percayai saja yang tahu akan rahsia aku. Mudah je, kalau kau seorang yang jenis tak tikam belakang maka kau boleh dipercayai.

Ibaratnya begini, kau punyai barang berharga iaitu sapu tangan. Jangan ditanya kenapa bukan kereta mahupun rumah. Cukup sekadar sapu tangan. Dan kau serahkan sapu tangan ni kepada seseorang untuk disimpan kerna kau percaya akan orang itu pasti akan menjaganya dengan baik.

Namun satu hari yang kelam, sapu tangan tersebut keciciran bukan sebab disengajakan tapi manusia itu sendiri tidak sempurna sifatnya. Sesuai bukan alasannya begini? Katakan ya. Ok sudahlah keciciran, segera pula diambil insan lain yang bukan sengaja terjumpanya tapi sudah menunggu saat keciciran itu.

Maka sapu tangan berharga ini beralih tangan. Secara logiknya adakah kau akan salahkan seratus peratus kepada orang yang kau percayai itu dengan serta merta? Aku tiada jawapan kerna aku sememangnya tiada jawapan. Aku cuma menimbulkan soalan kepada soalan. Kenapa? Ya kenapa?

Diharap cuma, 2012 akan memberi lebih kekuatan kepada aku untuk menimbuskan kesedihan 2011 dengan jalan atur lebih mencabar agar aku timbusnya untuk selamanya supaya akal tidak mengenangnya lagi seperti bayang-bayang ikut. Bahasa purba kala aku guna ni. Habis terhoyong hayang.

p/s: Akan ku rantainya kuat-kuat agar ianya tersemat rapi menjadi rahsia sanubari.

Thursday, 29 December 2011

Fenomena Tentang Dhia


Assalamualaikum. Pertama kali rasanya aku beri salam bila menulis. Dalam entri sebelum ni rasanya belum pernah lagi. Permulaan yang baik. Apa topik hangat malam ni? Tak lain tak tidak Tentang Dhia. Pokoknya apa yang aku nak cerita pasal Tentang Dhia ni?

Ini mudah. Aku punya timeline dekat twitter penuh dengan topik drama ni. Dekat facebook pun lebih kurang tapi aku buat endah tak endah sebab aku bukannya kaki tv lagi sekarang ni. Aku tengok tv cuma bila ada game bola yang membabitkan Manchester United je. Sedih bukan. Aku tak cakap aku anti cerita Melayu cuma aku punya minat nak duduk depan tv dah tak macam dulu lagi. Aku perasan benda ni sejak sambung belajar. Lama-lama dah tak heran bila tak tengok tv. Kadang tu ada juga ketinggalan isu-isu menarik.Sedih juga bila tiba benda-benda camni. Nak buat macam manakan.

Berbalik pasa topik asal Tentang Dhia, tadi aku cuba-cuba beranikan diri nak tengok sebab desakan bertalu-talu dekat twitter yang kata episod akhir mesti kena tengok.Ada yang buat ramalan sekian-sekian apa yang bakal terjadi apa semua. Dengan sebab ni aku nekadkan diri nak tengok juga. Mula-mula je aku dah terperanjat sebab episod akhir ni 30 episod. Ye 30 episod.

Aku tertanya-tanya macam mana peminat drama ni boleh bertahan tengok sampai 30 episod? Aku memang tak larat. Serius kata punya tapi aku paham perasaan minat tu sebenarnya sebab aku pernah alami situasi cmni. Kali terakhir aku tengok drama episod meleret-leret ni masa sekolah dulu kalau tak silap. Aku layan cerita Mis 3 Hermanas yang perempuan nama Lisa Estradas tu. Telenovela dari Venezuala. Macam orang sasau pun ada bila tengok cerita ni. Sanggup terpacak depan tv apa bagai. Memang dah tahap hardcore dah masa tu.

Ok abaikan kisah aku, cuma yang aku boleh kata pasal Tentang Dhia ni memang drama sedih dan kejam rupanya. Patutlah sebelum ni bila aku tengok ramai yang naik geram bila tweet pasal drama ni. Baru aku tahu kesan mendalam yang ditinggalkan terhadap para penonton. Aku tak kusyuk sangat melayan sebab jari sibuk tweet dekat twitter nun. Sambil-sambil tweet mata ke atas ke bawah, kejup-kejup tengok tv tengok handfon. Kira tak tumpukan perhatian sepenuhnya pun tapi drama ni memang sedih tahap hindustan barangkali.

Isu sekarang ni, aku nak bagi pendapat yang lantang lagi tegas (buat muka serius). Aku tak pernah nak kondem drama ni best ke tak best. Siapa aku nak kutuk-kutuk bukan. Aku cuma biarkan je apa peminat tegar Tentang Dhia ni nak bersembang. Biar lantak pi lah kan. Tapi apa yang aku kesalkan bila mereka-mereka yang tak tengok drama ni mengutuk habis-habisan. Sudahlah tak tengok pastu kutuk lagi. Apa masalahnya mereka ni semua ye? Aku pun tak tau. Lainlah kalau dah tengok. Ini tengok pun tidak, sindir bukan main pedas lagi. Motif pembunuhan kutukkan? Cemburu buta lah tu.

Silalah fikir matang. Ingat orang yang buat drama ni gosok-gosok teko pastu seru genie keluar. Kemudian mintak 3 permintaan. 1 buat drama 30 episod, 2 drama bagi sedih, 3 penonton biar terpukau. Ingat sesenang macam ni? Dorang semua dari pengarah hingga ke pelakon korbankan masa siang malam yang sepatutnya  dorang habiskan dengan keluarga masing-masing tapi sebab tugas dan tanggungjawab dorang korbankan semua ni. Lepas tu mereka-meraka yang anti drama melayu ni suka-suka je mengutuk.

Cuba kalau korang buat sesuatu, cukuplah buat lakonan drama untuk pementasan tapi belum korang persembahkan, dah ada mulut-mulut puaka kata drama korang mesti sampah punya. Apa rasa masa tu? Mesti korang patah hati, paling-paling cikai pun korang lari pergi tandas pastu nagis teresak-esak macam budak kecil tak dapat mainan.

Pada aku senang je, diam-diam sudah. Buat apa jadi jahat mulut. Orang benci adalah. Tak pun korang ni ego tak mahu mengaku. Padahal senyap-senyap tengok tapi kata tak tengok. Biasalahkan, apa kelas nak mengaku tengok drama melayu. Ini orang serupa hipokrit punya. Orang ini macam, terjun lombong lagi elok maaa.. Owkay aku pun dah dapat movie Ombak Rindu. Mau kasi layan ni malam. Adios amigos!

p/s: I don't treat people bad because of the life choices they make, and I expect them to do the same with me.

Wednesday, 28 December 2011

Aku Dan Coklat



Kenapa aku suka coklat? Kenapa tak meggi, kenapa tak burger, kenapa tak roti? Kenapa mesti coklat? Aku sendiri pun masih keliru, yang aku tau bila aku makan coklat aku rase happy, aku rase kenyang, aku rase sedap, aku rasa khayal, aku rase nak makan lagi dan lagi dan lagi.. Penangan coklat ni memang berhantu pada diri aku. Aku rase dekat dunia ni bukan aku sorang je kot yang 'hantu' coklat. Ramai lagi raseye. Cuba tanya dorang, mesti dorang akan jawab yang coklat tu sedap. Period!

Aku ada terbaca, yang coklat ni kaya dengan antioxidant, maknanya boleh membantu dalam pencegahan sakit jantung dengan kanser. Entah betul entah tidak. Coklat jugak mengeluarkan endorphins yang pasti benda ni boleh buat kita jd happy meal. Patut lah aku asyik happy je walapun ada masalah. Boleh dikatakan macam menyimpangkan masalah yang ada pergi berambus ke tempat lain. Rasa2nya kot.

Yang ni fakta benar, coklat tidak menggemukkan. Diulang COKLAT TIDAK MENGGEMUKKAN! sebab takda 1 makanan pun yang akan buat diri kita jadi gemuk. Yang orang tak tau ialah bila kita ambil sesuatu makanan berlebihan ianya akan meningkatkan kalori. Bila kalori ni tak dibakar sebanyak mana yang diambil, ni la puncanya terjadi gemuk. Kalau makan banyak, maka senam la sebanyak yang dimakan tu. Kalau makan sikit tapi tak bersenam pun lama2 boleh jadi gemuk jugak. Jelas sekarang ni?

Ni bagi orang perempuan yang sedang PMS lagi best sebab makan coklat dapat membekalkan magnesium yang diperlukan oleh badan. Yang aku tau bila datang bulan mengambang ni, kadar magnesium dalam badan akan jadi kurang. Secara tak lagsung akan meningkatkan masalah kesakitan waktu haid. Patut bebeno la orang perempuan time2 gini asyik moody je. Cara penyelesaian adalah coklat. Udah la sedap bagi manfaat pulak tu. Apa tunggu lagi kan wahai kaum perempuan.

Pada aku, coklat tetap coklat sama jugak jaa tetap jaa. Aku makan coklat, aku tak menyusahkan sesiapa. Coklat kene makan dengan aku, maknanye orang di sekeliling pun akan dapat manfaat sebab aku mesti tengah happy masa tu. haha.. Ngarut je aku ni tp memag betul apa. Patut la aku pasan yang aku ni penyabar, semuanye sebab coklat. Cett pasan hidung mancung betul.

p/s: Coklat mengandungi Phenylethylamine & Tyramine. Maknanye buat kita rasa sayang dan berahi. Patut aku ni seorang penyanyang. Masuk bakul angkat sendiri. Coklat buat jugak kita rasa lebih waspada dan puas. Dan dan dan dan coklat makanan untuk seks selain tiram sebab tingkatkan aliran darah dan glukosa dalam darah. Patut pun. Patut pun apa jaa? haha.. Perghh panjang betul 'p/s' aku ni. 

Monday, 26 December 2011

Bergantung Pada Diri Sendiri


Jangan bermain dengan api. Main bunga api takpe. Jangan main hujan, dengar lagu hujan takpe. Entri serba ringkas. Ada benda lain sebenarnya nak ditulis tapi biar dilain masa. Lagipun mata minta tidur. Aku tak suka menyeksa mata. Takut nanti dibalasnya rabun ataupun buta. Tapi ada orang pernah kata, 'biar buta mata, jangan buta hati'. Kalau buta dua2 tu, tak taulah nak kata apa,

Buatnya sendiri. Sendiri buatlah. Sama maksud je, yang jelas selagi boleh buat silalah buat tanpa menyusahkan orang lain. Nak menyusahkan orang lain boleh tapi bersedia untuk mendapat maki hamun. Dalam hidup ni ada baiknya kita buat apa yang kita nak buat dengan keyakinan diri sendiri. Kalau... ye kalau tak mampu barulah minta tolong orang lain.

Ni je rasanya untuk entri serba ringkas. Oh yaa.. Mana2 hati yang terluka disebabkan apa2 saja, silalah tabahkan diri. Siang tadi pun aku punya jari terluka sebab tertusuk duri pohon semalu masa berkebun belakang rumah. Walaupun durinya tiada racun namun bisanya menusuk dalam. Sama juga walaupun luka itu tak nampak tapi sakitnya perit untuk ditanggung. Selamat malam.

p/s: i've come to realize that your promises are lies.

Sunday, 25 December 2011

Aku Dan Pagi Hari


Hari ni cuti khas dalam kalender Malaysia. Bila kata je cuti, maknanya masa yang terulung untuk melingkar dari pagi ke petang bawa ke malam. Siapa yang tak suka dengan cuti kn. Tak lupa kepada kawan yang  beragama Kristian, Merry Christmas to all of you! Wish you all the best. Dan ini untuk mereka2 yang suka 'bermain' dengan isu, otak jangan jadi junub. Semua benda nak dijadikan isu. Itu tak boleh, ini tak boleh, apa pun tak boleh. Lepas ni serbanistas mesti cari aku, pastu maki2. Say what!!! Sekian.

Berbalik kepada topik asal, pagi ni aku mengayuh basikal untuk melonggarkan otot kaki yang manja. Memang rutin aku pun. Semalam pagi pun aku kayuh juga. Kalau diikutkan lepas pameran empex tempoh hari, baru dua kali aku dapat mengayuh. Tu pun dalam hujan basah. Main redah je sebab nk lepaskan gian. Kiranya dicampur semalam dan hari ni, baru empat kali mengayuh lepas pameran empex. Banyak benda nak settle bila dah dekat2 nak exam.

Setiap kali mengayuh, sekurang2nya aku dapat 7 bukit. 4 bukit dalam UiTM, 3 lagi dekat luar. Dalam UiTM macam biasalah, masuk dari pintu masuk seksyen 2 ke kanan dah merasa bukit pertama depan bangunan naib canselor tu. Lepas tu turun dekat bangunan kembar sampailah naik bukit depan kolej anggerik. Bukit ni biasa je kalau nak dibandingkan dengan bukit pertama tu. Paling buat aku tercungap bukit antara kolej perindu dengan bilik gerakan koko. Perghhh.. kerah habis tenaga aku sebab aku banyak habis tenaga dekat 2 bukit yang mula2 tu. Bukit last jalan naik nak pergi PTAR tu. Ini pejam mata je pun boleh. Ecehhh..

Gambar kat atas tu, aku duk rehat2 tadi depan PTAR menghadap FSSR. Aku pun tak pasti FSSR ni fakulti apa. Seni lukis kot. Entah. Ya ampun ye sebab tak bape nak tahu sangat. Masa aku lepak2 layan diri, aku boleh kira cuma 4 kenderaan je kot yang lalu dalam tempoh masa 15 minit. Ni lah pertama kali dalam UiTM lengang macam pulau kubur. Ada ke nama pulau kubur? Memandai je aku ni. Ala saje nak bagi gambaran betapa senyapnya UiTM hari ni.

Kalau dekat luar, bukit jangan di cerita. Memang berlambak2. Nak tak nak kaki tu kena kuat. Kalau lembik, naik je motor. Kaki pun tak penat. Setakat ni aku takda partner mengayuh. Bosan wei kayuh sorang2. Takda teman nak buat borak. Maknanya layan diri sesorang jelah. Takpun selawat je banyak2 masa mengayuh tu. Nak nyanyi2 kecil pun boleh juga. Suka hati kau lah bedah oii nak buat macam mana pun.

Pada aku mengayuh ke, panjat gunung ke, kayak ke, semua ni bagus untuk jantung aku sendiri. Dah lah dapat kepuasan maksimum, kesihatan pun dapat juga. Mana lah aku tak seronok macam ni. Matlamat aku nak belajar renang tapi takda siapa nak ajarkan. Sedih! Kalau ada kesempatan, boleh juga pergi pusat renang UiTM nanti. Kalau ada kesempatan lah kan. Tu pun kalau lah juga ada orang sudi nak mengajar.

p/s: Tak baik dow mainkan perasaan orang. Nanti kena pulau baru tau.

Wednesday, 21 December 2011

Kealpaan


Aku berjalan perlahan-lahan
Agar tidak tertinggal satu pun permandangan
Silapnya aku dengan percaturan begini
Kerna hasilnya tetap tidak seperti diingini.

Ku renung kembali apa kecuaian yang aku buat
Ianya lebih kepada diriku sendiri yang tidak taat
Bukankah segalanya Dia yang harus diutamakan
Tapi aku lebih percaya diri sendiri dengan rasa keangkuhan.

Masanya untuk berpijak di bumi nyata
Sehebat manapun tetap ini cuma sementara
Sayup-sayup panggilan itu pasti datang kelak
Akhirnya senyap sepi tiada lagi tawa gelak.

Ingatkah lagi apa yang menjadikan diri begini?
Mesti lupa bukan tapi segera lekas cari
Jangan suka biasakan sikap menangguh
Segalanya nanti sudah tidak berguna dengan bunyi mengeluh!

Monday, 19 December 2011

Endah and Rhesa - When You Love Someone


I love you but it's not so easy
to make you here with me
i wanna touch and hold you forever
but you're still in my dream.
and i can't stand to wait your love is coming to my life
but i still have a time to break a silent

when you love someone just be brave to say
that you want him to be with you
when you hold your love don't ever let him go
or you will loose your chance to make your dream come true

i used to hide and watch you from distance
and i knew you realized
i was looking for a time to get closer
at least to say hello

and i can't stand to wait your love is coming to my life

i never thought that i'm so strong
i stuck on you and wait so long
but when love comes it can't be wrong
don't ever give up, just try and try to get what you want
cause love will find the way.

Fikiran Tidak Seperti Disangka

Kalau dilihat pada gambar ni ada tiga ekor ikan. Persoalannya sekarang, exam tinggal lagi berapa hari ye? *Insaf*.. Kalau diberi pilihan mesti kita akan memilih salah satu ikan tu mengikut citarasa sendiri. Benda mudah je kan. Tapi cuba bayangkan kalau ikan ni yang kena buat pilihan supaya dia nak tak kita jadi tuannya. Memang sahih lah, sekor pun tamo. Sebab apa? Sebab takut kita tak jaga dia sebaik mungkin.

Macam ginilah juga, kalau kita diberi pilihan untuk memilih pasangan hidup. Mesti kita nak yang tu, nak yang ni. Kalau boleh nak pilih semua kan. Biar orang lain tak dapat. Manusia ni kan tamak haloba bin tamak nafsu. Cuba kalau kita duduk diam, ada tak orang nak pilih diri kita untuk dijadikan pasangan hidup? Silap2 takda. Kesian kan.

Situasi lebih kurang kau suka seseorang tapi kau takut nak bagitau. Dah lah takut nak bagitau pastu kau salahkan orang lain bila orang tu dah kena sambar dengan orang sekian2. Jentik hidug baru tau, asyik nak salahkan orang lain je, salahkan diri sendiri jauh sekali.

Aku rasa macam tak tersusunlah jalan cerita ni. Kejup masuk lorong A, kejup lagi masuk lorong C terus. Kalau ada sampai lorong Z, mahu berbelit2 jalan cerita aku ni. Aku rasa nak kena pilih lorong yang betul pastu kekal pada lorong yang satu ni je. So takdalah sesat dekat mana2 lorong. Tapi aku rasa kena tunggu entri akan datang barangkali. Bila dah taip panjang camni, malas nak undur. "Biar sesat asalkan ada lorong".

Apa perasaan kau bila kau tunggu orang yang kau suka tegur diri kau? Tunggu punya tunggu, tak tegur2. Sedih kan tapi nape je bukan kau yang tak tegur dia? Kau tak rasa dia pun duk tunggu kau tegur dia ke? Apa masalahnya sekarang ni? Bunyi macam masing2 tunggu diri masing2 je. Jup ni lorong yang mana satu pulak aku masuk ni? Takkan lorong R kot. Mana2 jelah.

Sebenarnya ramai yang tersilap sebab bermain dengan 'perangkap' sendiri. Kalau nak dikaitkan dengan perihal ikan dan lorong, mudah je sebenarnya. Walau susah macam manapun, ikan tidak akan sesat dalam memilih lorong untuk pergi ke lubukknya. Macam gitu jugak diri kau, kalau kau memberi signal yang betul, orang yang kau suka tu tidak akan bersusah payah untuk menegur diri kau. Begitu juga sebaliknya. Macam mana sekarang ni?

Peraturan paling asas, jangan ada desakan lagi memaksa. Biar ianya datang bagai matahari yang terbit sebab itu aturan alam yang ditetapkan. Boleh kau nak paksa matahari tu terbit ikut barat? Nak lawan kuasa Tuhan ke apa. Takpun tanda2 kiamat nak tiba ni. Pokoknya bila dia datang pada diri kau, jangan kedekut memberi senyuman ikhlas lagi menyejukkan hati. Selamat menempuh hari mendatang.

Saturday, 17 December 2011

Pagi Ke Petang Ke Malam


Apsal asyik gambar aku je ni dalam 2 3 entri. Tak malu ke apa? Erm'.. malas nak jawab boleh? Ni gambar masa dekat Kolej Anggerik UiTM siang tadi. Babak akhir pengambaran filem Hitler untuk subjek germany. Mata tu saja nak tunjuk bagi terbeliak sikit. Oh yeahh!

Dari pagi ke tengahari yang terlebih sikit, aku dengan bala tentera buatlah pengambaran. Untuk babak 1 hingga 3 tak jadi masalah tapi untuk babak keempat, siap bergaduh bagai dengan manusia yang.. grrrrrr aku pun geram tapi bukan aku yang bergaduh sebenarnya. Hurm malas nak ingat, buat nyayat hati je.

Pengambaran 90% siap, cuma belum edit je lagi mana yang patut. Dan aku terpaksa melepaskan pendakian Gunung Nuang yang sepatutnya hari ni juga. Bila 2 benda penting yang berlaku dalam hidup, aku terpaksa membuat keputusan yang sememangnya berbelah bagi.

Aku dah berjanji lama dengan kawan segunung seganang tapi manusia tu kan merancang. Aku ada benda lagi penting nak buat. Tipulah kalau aku kata aku tak sedih tak dapat join sama daki gunung hari ni tapi ni lah yang dinamakan kehidupan.

Dalam masa yang sama, sumpah aku seronok buat video untuk subjek Bahasa Ketiga ni. Bila lagi kita nak berlakon kan. Manalah ada sesiapa nak ambil kita berlakon drama, filem apatah lagi. So masa belajar ni lah nak kena rebut peluang. Sila masuk topik lain boleh tak?


Dan ini... ye ini adalah baju untuk Sukan Antara Fakulti (SAF) tahun ni bagi FSPU. Nampak perkataan jelas dekat baju tu. Bangga! Siapa tak bangga bila diri ni mengerah keringat untuk berjuang demi fakulti sendiri walaupun tak menang. hahaha..

Aku punyai perangai yang tak boleh diduga sebenarnya. Bila aku nak masuk apa2 program yang ada, aku akan masuk. Aku takkan tanya orang lain nak join sama ke tak sebab pasti akan jadi 'moral down' nanti. Aku masuk ni pun sorang2, lari sorang2. Ye memang penat tapi berbaloi. Tapi apa aku kisah, yang penting kepuasan yang aku dapat.

Sebanarnya nak pengsan juga masa lari tadi, bukan tak cukup stamina tapi aku kekurangan H2O. Silap juga masa lari tak bawa air. Tapi ni namanya pengalaman, akan datang pasti berbeza. Pasti punya. Tapi pelik juga sebab semester ni aku macam masuk banyak program yg selama ni aku 'malas' nak sertai.

Manusia berubah kan. Aku pun manusia apa. So kiranya aku berubah jugalah. Berubah ke arah kebaikan tak salah, ni apa ni... masuk bakul bagi orang lain angkat. er'.. Macam salah je. Perli ke apa ni? Dahlah, aku nak baring tapi taknak tidur.

Friday, 16 December 2011

Kau Cermin Aku

Sifat kau seakan-akan diri aku sendiri
Tiada kepastian tapi aku tak terus nafi.
Lama dulu aku ingat ini aku punya gaya
Jelas kau tunjukkan dengan begitu bersahaja.

Kini ku berhadapan cermin diri melalui kau
Terasa janggal kerna hidup bagai dipukau.
Lama-lama aku ngerti ini menarik minat
Dapat ketemu aku dalam kau punya sifat.

Aku ikut rentak yang tak tersusun rapi
Memang aku bukan pakar apa lagi teliti.
Pasrah menyusur mengikut rentak masa
Inilah kehidupan hamba nasib tak tentu mana.

Sedar perjalanan jauh untuk digapai
Kisahkah aku sekiranya otak dah mamai?
Hilang akal jangan menafsukan diri aku
Aku mahu kewarasan, bukannya nafsu.

Berhenti berkhayal jangan tunduk dengan candu
Tau seronok jumpa diri kau yang seakan aku.
Acapkali juga kejam itu hadir perlahan-lahan, sudah lupa?
Buang candu, carilah penawar agar tak terluka.

Wednesday, 14 December 2011

Merepek Diari Ringkas -EMPEX-


Segalanya EMPEX. Estate Management Property Exhibition. Sebab benda seronok ni lah hidup jadi macam pakgad. Tidur tak menentu, nak kena qada tidur rasanya ni. Jantung berdegup pantas. Nafas laju2 buat hidung kempas kempis. Makan tak makan. Semuanya kerana EMPEX.

Aku takda apa ak diceritakan pasal EMPEX ni cuma rutin harian aku macam rojak jadinya. Secara ringkasnya bumi berputar, dengan aku2 sekali berputar. Hidup kalau tak diduga, bukan hidup namanya ni.

Manusia ni kadang2 bila stress dia akan cari, ye akan cari2 cara untuk selesaikan tu takda lah tapi sekadar boleh mengurangkan kira adil untuk ayat aku ni. Haha ayat pening dari aku. Dah nama pun diri tu berputar2.

Berbalik pada kata kunci stress ni, aku pun manusia yg perlukan perhatian. Haha.. ayat langsung tak boleh blah. Bila aku stress aku akan makan coklat dalam kuantiti yg tak masuk akal. Ni memang cara aku sebab aku tak suka nak pindahkan stress aku kpd orang lain wlpn kdg2 tu ada juga.

Kalau ada tu maknanya aku melakukan sesuatu yg jarang2 aku lakukan. Contohnya kalau aku bagi coklat dekat orang. Kira aku buat sesuatu yg gila dalam hidup aku ni. Biasanya aku suka minta coklat dengan muka tak malu sebab aku memang suka coklat. Kalau aku yg bagi orang coklat, sendiri fikirlah. Opsss jgn fikir bukan2 sudah.

Harap2 esok kembali pada rutin sedia kala. Kayuh basikal waktu petang, Mandi 3 kali sehari. Makan coklat pada kadar sukatan yg berpatutan. Minum air 7+1 gelas sehari. Kunyah2 ais batu tiap2 malam. Curi2 tengok kelibat si dia. Okbai.

Thursday, 1 December 2011

Twitter vs Facebook

Mula sekali, happy 1st December. Dah bulan 12 rupanya. Umur makin meningkat, wajah pulak makin muda. Ni yang buat aku pelik. Nak kata jamu, memang taklah kan. Lagikan pulak botox. Mungkin sebab banyak makan coklat rasanya. Ok cukup mukadimah. Lebih pulak puji diri sendiri. Tak malu!

Twitter dan Facebook. Tapi aku nak bercerita pasal facebook dulu. Apa ada pada facebook? Aku sendiri pun tak tau. Minat aku pada facebook dah tak sangat. Setakat tengok2 gitu je. Lebihnya aku banyak merayap dekat twitter. Sat lagi aku cerita pasal twitter.

Pada aku lah, facebook ni tempat kau kongsi2 gambar. Kau berjalan sana sini pastu kau kongsilah gambar bagi tatapan umum untuk kawan2 berasa cemburu. haha.. Kadang tu kau nak kongsi lagu pun boleh, tu pun cilok kat utube. Asalkan bolehhhh..

Ramai jugak yang berdakwah guna facebook ni. Tak kurang yang berpolitik. Suka hatilah nak buat macam mana pun. Biasalah nak sebarkan fahaman masing2 kan. Tak boleh nak halang. Yang baik ambil, yang tak elok campak dalam kumbahan najis. Settle!

Tapi facebook penting untuk RSVP. Kau nak kahwin, nak buat event ke. Gunakan je medium facebook. Jemput kawan2 kau, pastu tunggu jelah respond dari dorang. Senang kan. Biasalah dunia makin hari makin tinggi teknologinya.

Tu pun ada lagi orang yang mengeluh kenapa facebook ni asyik bertukar je. Katanya menyusahkan tapi still guna lagi facebook untuk bergosip sana sini waktu pejabat. Haha tak malukan orang camni. Cakap tak serupa bikin.

Chat di facebook bukan gaya aku. Pernah korang nampak aku 'berwarna hijau' dekat column chat tu. Senang kata, pernah ke korang chat dengan aku guna facebook sebelum ni? Dekat inbox mungkin ada. Haha oryte, ni je kot pasal facebook. Banyak2 pun bukan dapat A+

Twitter oh twitter. Aku punya ketagihan sekarang ni tapi takdalah sampai tahap taik twitter. Aku suka cakap sorang2 dekat twitter, aku suka merepek bukan2 dekat twitter. Ni aku punya tweethandle @ezjaa. Pendek je sebenarnya. Panjang2 susah orang nak cari. Bajet retis. Follower pun ciput je. haha..

Ni antara muka2 yang aku kerap sembang kat twitter. 4 orang makhluk dari planet jupiter ni lah yg banyak aku duk sembang kat twitter. Mengumpat, mengeji, mengongsi masalah, semuanya meng- dengan mereka2 inilah.

Aku persembahkan tweethandle dorang, @KhairAzri peminat gusti, @wan_bander si pepital di twitter, @joLPejoL retis yang selalu balas2 tweet dengan amy search dan @AishahZl peminat no satu Maroon 5. Dorang berempat ni memang sempoi. Kalau korang ada twitter, korang follow la depa ni semua. Sure berbaloi timeline korang. Korang click je kat nama ada tanda @ tu.

Pada aku nak borak panjang2 sesuai kat twitter, sebab apa? Korang join jelah dulu baru tau. Lagipun korang tak rasa jelik ke kalau dalam 1 jam, sampai 4 5 kali nak update kat facebook tu. Ni baru 1 jam. Kalau dah 8 jam kat opis tu tambah dengan waktu malam. Kau matematik kan jelah sendiri.

Yang bestnya kat twitter ni, banyak mana pun kau nak update/tweet tu lantak koranglah. Takda siapa nak kisah. Kalau kisah pun, paling2 teruk kau cuma kena mute. Tak pun kene unfollow. Pasrah ajelah. 'Sorang pergi, seribu mari'. Ni tweet gaya retis sebenarnya.

Papehal pun, ikut jelah selera masing2. Nak facebook boleh, nak twitter boleh, nak friendster pun boleh. Asalkan diri sendiri rasa bahagia dan tenang di sana. Tenang lah sangat kan. Mintak mati nampak. JK ok. Chow lah dulu. Happy December again.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...