Posts

Showing posts from November, 2011

Ini 'Belog' Aku Maki Hamun

Image
Kau pernah maki orang? Kau pernah kena maki? Kalau kau pernah berada dalam kedua2 situasi ni, aku ucapkan sekalung syabas. Bukan 'Syabas' yang air tu. Tu memang kepala bana kau kalau ingat benda serius kau cuba buat main2. Ni pun contoh ayat maki tahap 1 lapisan tanah. Kalau nak kena maki 7 8 tahan lapisan tanah boleh je aku bagi, takut kau tak tahan telinga je nak dengar. Fak U.
Kenapa kau maki orang? Sebab kau berhak ke? Atas alasan ni ke kau maki orang. Mafaka kau! Aku tau mesti kau ada alasan dalam hati jiwa kau kenapa kau maki2 orang macam orang tu hamba abdi yang layak kau ludah kahak, kau terajang, kau najis segala hamburan keji. Bangsat kau buat orang macam tu! Kau memang cilaka! Orang pun ada perasaan.
Jangan ingat orang buat salah, kau terus jadi Tuhan. Kau bukan sapa2. Ye kau bukan sapa2. Kau pun nanti mati duduk dalam tanah kotor macam semua orang. Kalau kau tanak, kau boleh pilih jalan mati kena bakar. Takdalah tanah tu nanti jadi busuk dengan mayat kau tu. Mayat ka…

#6 Laughter, The Best Medicine

Image
sumber: tumblr

Perkara Biar Pada Tempatnya

Image
Hukum alam dah tetapkan itu dan ini. Kata kunci pada karutan kali ini lebih kepada isu jantina yang seakan tak kena pada acuannya. Banyak cacat dari pandangan sudut mata. Namun teruk lagi bila ianya berlarutan tanpa henti.
Minat yang ada pada diri kita tu sepatutnya dikawal. Tak salah seseorang nak minat apa yang diri dia minatkan tapi haruslah berpada tapi jangan minat yang berlebihan yang tak kena pada tempatnya sehingga orang sekeliling jadi 'auchhhh kenapa dengan dia ni?'
Kalau kau lelaki, jangan kau berlebihan nak tunjuk pada orang sekeliling yang kau kaki shoping. Simpan benda ni untuk diri kau sendiri. Kalau perempuan yang begini, takpe lagi sebab mereka itu sinonim dengan perkara membeli belah ni. Nampak tak apa aku nak sampaikan. So silalah jangan pakai baju warna pink terlalu kerap ye orang lelaki.
Perempuan, ye wahai wanita, gadis sekalian. Tau diri kau minat bola tapi biar benda ni diuruskan oleh kaum lelaki. Nak minat tu boleh tapi jangan melebihi dari ganas orang le…

Nota Dariku Buat Diriku

Image
Bulan itu indah sebabnya mudah, segala ciptaan Allah itu indah. Cuma manusia yang menilainya mengikut persepsi masing2 sama ada mahukan sesuatu itu nampak cantik ataupun hodoh. Kalau diberi peluang tinggal di bulan dengan kadar oksigen sama seperti di bumi, nescaya manusia berebut2 untuk menduduki bulan walaupun terpaksa mengeluarkan berbillion wang. Rakus bukan?
Tinggalkan apa yang ada pada keindahan bulan, balik kepada realiti kehidupan. Realiti yang banyak baik buruknya, realiti yang banyak manis masamnya. Berbagai2 lagi perumpamaan yang boleh disertakan. Senang congak, inilah kehidupan yang ada di atas muka bumi. Bumi ini adil, bumi ini tetap pada paksinya cuma manusia yang menjadikan bumi nampak tidak adil, tidak pada paksinya mengikut nafsu buas masing2.
Barangkali manusia itu merasakan bumi ini tempat tinggal untuk dirinya selama-lamanya. Lupakah yang kita cuma menumpang sementara, lupakah yang tempat ini cuma destinasi persinggahan mengumpul segala amalan baik untuk dibawa bekal…

#1 Bergerak Perlahan

Image
Bumi sentiasa bergerak mengikut paksinya. Manusia sama ada mahu bergerak atau tidak, itu terpulang. Mahu bergerak cepat mahupun lambat, itupun juga terpulang. Pulang raya di aidilfitri kiasnya. Semuanya terpulang pada kehendak diri sendiri. Mahu sukses, bergeraklah sepantas halilintar tapi jangan pantas yang dungu. Ini sia-sia namanya.
"Wei sekarang dah bulan berapa, takkan nak macam gini lagi. Dah nak tahun baru ni der'. Azam apa ceta? Jangan bergerak slow sangat, tak elok maa.." Azam tak azam, itu tak pernah nak ada dalam kepala otak. Ada apa dengan azam kalau selalunya asyik menongkah arus. Mahu tidaknya, kalau azam tu dah tak relevan bila masuk bulan Mac dengan April kan. Ni baru azam, belum cita-cita. Adeihh.. Banyak sangat matlamat tapi seakan lampu yang malap je cahayanya secara perlahan-lahan.
Ada setengah umat manusia, gerakkannya perlahan tapi tenang je bila sampai garisan penamat. Pulak tu sukses mengalahkan orang yang bergerak macam mesin kilang 24 jam yang ta…

Pemulut Becok

Image
Bercakap itu elok tapi mengaji itu lagi elok. Manusia ada berbagai jenis karakternya kalau nak dikaitkan dengan mulut ni. Ada yang jenis suka bercakap, ada yang cakapnya sedikit dan ada yang jenis pendiam terus. Kategori yang paling banyak sekali dah tentu yang suka bercakap tapi cakapnya banyak merapu dari bernas. Ini biasa, ya biasa ya amat. Kalau pergi mana2 pun senang nak nampak. Dari jauh dah boleh nampak mulut tu tak henti2 pot pet pot pet. Entah apa jenis enjin yang ada dalam mulut tu pun sukar nak diketahui.
Kadang2 pelik juga sebab 'idea' bercakap tu tak pernah putus sedangkan 'idea' tu nilainya zero kualiti. Apa yang seronoknya entah. Agaknya mungkin tu dah tabiat manusia yang mulut 'Joyah' kot. Bercakap pasal mulut 'joyah', kenapa mesti 'Joyah'? Adakah 'Joyah' ini pelopor bermulut becok di kampung2 zaman dahulu kala. Adakah Senah, Kiah dan Peah tidak bermulut kepoh+becok+bontot ayam sewaktu zaman kala dulu? Barangkali 'Joya…

Si Buluh Lemang

Image
Semua orang suka bercuti. Tak kiralah yang berkerja ataupun belajar ataupun juga yang menganggur. Bila ada cuti maka bertebaranlah segala umat manusia pulang ke kampung halaman masing2. Aku tak terkecuali. Masa cuti raya haji aku gembira mencutikan diri aku pulang ke Muar tanah tempat aku dilahirkan. Gyeahhhh!!!
Malam aku sampai rumah tu, aku dah kemas2 barang nak pergi Batu Pahat. Tak sampai sejam rasanya aku dekat rumah. Ni semua gara2 projek membakar lemang. Tidur semalam dekat rumah kawan, esoknya baru projek bermula. Mak aku sendiri pun terkejut tapi tak larang pun apa aku nak buat. Sayang mak.
Dari membasuh buluh lemang, sampailah membakar. Semuanya dibuat dengan teliti dan cermat. Yang paling kagumnya, kesemuanya anak muda yang bergelar lelaki. haha.. Ni pengalaman pertama aku sebenarnya. So baru aku tau macam mana nak masukkan daun pisang dalam buluh, nak sukat air berapa banyak, santan bape banyak nak kena guna, banyak lagilah langkah2 nak buat lemang ni.
Tengok tu? Gaya lebih…

Tulang Rusuk Lelaki. Benarkah?

Image
Ini bukan gambar tulang rusuk tapi ianya sekadar 'gambaran' yang aku suka2 nak letak. Aku pernah dengar seorang pensyarah kata yang diri kita tak salah dalam memberi pendapat. Pada aku betul kerana ianya sekadar pendapat. Elok terima, tak elok masuk longkang. So gambar tangan ni juga sama seperti 'pendapat'. Cukup dengan penjelasan aku ni?
Aku suka 'bercakap' melalui penulisan. Pada aku ianya sangat bagus sebab takda sesiapa yang dapat mencelah ataupun membangkang bila aku sedang 'bercakap' dipertengahan penulisan yang aku sedang karangkan. Mungkin cara ni agak bias tapi apa boleh buat sebab aku bukan jenis yang pandai berkata2. Aku seorang pendiam. Ye ke? Entah.. Agaknya kot.
Ambil contoh apa yang ada pada gambar lengan dekat atas ni. Yang pasti lengan sang lelaki yang gagah perkasa. Ok baru masuk kepada topik yang sebenar selepas membebel yang bukan2 pada pembukaan ayat yang sepatutnya memang tak perlu sama sekali.
Maksud tersirat segala tu kalau digabun…

Kahwin Itu Indah

Image
Siapa je yang tak teringin nak berkahwin. Semua orang menanam impian dalam hati masing2, yang mereka mahu berkahwin satu hari nanti. Dengan siapa? Itu semua orang tak tau sebab bukan manusia yang menentukan jodoh masing2. Kalau umur pendek, ini bukan rezeki. Oryte mari mulakan membebel pasal perihal kahwin2 ni.
Pertamanya, kalau lah diterbalikkan apa yang ada sekarang ni, maksud aku orang perempuan yang melamar, yang keluarkan wang hantaran apa semua.. pasti semua orang dah kahwin rasanya. hihi. Ok tak kelakar. Tapi secara logiknya, ramai perempuan tak kahwin sekrang ni sebab salahkan kaum lelaki yang bertungkus lumus kumpul wang hantaran. Tu la siapa je suruh mintak sampai 20 ribu. tettttttt..
Apa sebab kahwin ea? Nak meramaikan lagi zuriat? Nak melepaskan nafsu secara halal? Nak kahwin sebab tengok kawan2 lain semuanya dah kahwin? Nak kahwin sebab dah sampai masanya? Tanak jadi anak dara tua? Sebab orang dah sibuk tanya sana sini? Senang kata banyak alasan kenapa seseorang tu nak kahw…