Pages

Friday, 25 November 2011

Ini 'Belog' Aku Maki Hamun

Kau pernah maki orang? Kau pernah kena maki? Kalau kau pernah berada dalam kedua2 situasi ni, aku ucapkan sekalung syabas. Bukan 'Syabas' yang air tu. Tu memang kepala bana kau kalau ingat benda serius kau cuba buat main2. Ni pun contoh ayat maki tahap 1 lapisan tanah. Kalau nak kena maki 7 8 tahan lapisan tanah boleh je aku bagi, takut kau tak tahan telinga je nak dengar. Fak U.

Kenapa kau maki orang? Sebab kau berhak ke? Atas alasan ni ke kau maki orang. Mafaka kau! Aku tau mesti kau ada alasan dalam hati jiwa kau kenapa kau maki2 orang macam orang tu hamba abdi yang layak kau ludah kahak, kau terajang, kau najis segala hamburan keji. Bangsat kau buat orang macam tu! Kau memang cilaka! Orang pun ada perasaan.

Jangan ingat orang buat salah, kau terus jadi Tuhan. Kau bukan sapa2. Ye kau bukan sapa2. Kau pun nanti mati duduk dalam tanah kotor macam semua orang. Kalau kau tanak, kau boleh pilih jalan mati kena bakar. Takdalah tanah tu nanti jadi busuk dengan mayat kau tu. Mayat kau busuk sebab hati kau busuk bangkai tau tak! Pergi mamps lah sama kau!

'Orang yang dapat menahan dirinya dari marah tu lah orang yang kuat dalam erti kata sebenar'. Pergi jahanam! Sila jgn cakap benda yg kau tak pernah alami. Siapa2 pun berhak hilang sabar kalau tengok perangai iblis sundal kau tu. Siapa je boleh tahan! Kenapa kau tak kena telan bumi, takpun kena makan jerung, lagi best kalau kau kena liwat biar kau tau perit tak peritnya rasa.

Besar mana je pun salah tu kalau nk diikutkn dgn pengorbanan selama ni. Tak setimpal lah gila, tak setimpal tau. Ingat tak penat ke. Ingat tak lelah ke. Yg kau tau, maki sana, arah sana sini. Tau nak ikut kata bangang kau tu je. Sial lah.

Ni lah kalau nak tau betapa panas barannya bila syaitan dah hasut suruh maki hamun. Cibai punya syaitan. Sukalah tu ketawa berdekah2. Tidur lagi bagus. Jangan suruh mengucap, suruh ambil wuduk. Macam aku ni jahil sgt. Nanti kau yg tak salah yg dapat kasut dalam mulut. Nasib kasut, kalau bagi kaki tau lah kenyang tak kenyang. Salam Jumaat!

#6 Laughter, The Best Medicine


sumber: tumblr

Wednesday, 23 November 2011

Perkara Biar Pada Tempatnya

Hukum alam dah tetapkan itu dan ini. Kata kunci pada karutan kali ini lebih kepada isu jantina yang seakan tak kena pada acuannya. Banyak cacat dari pandangan sudut mata. Namun teruk lagi bila ianya berlarutan tanpa henti.

Minat yang ada pada diri kita tu sepatutnya dikawal. Tak salah seseorang nak minat apa yang diri dia minatkan tapi haruslah berpada tapi jangan minat yang berlebihan yang tak kena pada tempatnya sehingga orang sekeliling jadi 'auchhhh kenapa dengan dia ni?'

Kalau kau lelaki, jangan kau berlebihan nak tunjuk pada orang sekeliling yang kau kaki shoping. Simpan benda ni untuk diri kau sendiri. Kalau perempuan yang begini, takpe lagi sebab mereka itu sinonim dengan perkara membeli belah ni. Nampak tak apa aku nak sampaikan. So silalah jangan pakai baju warna pink terlalu kerap ye orang lelaki.

Perempuan, ye wahai wanita, gadis sekalian. Tau diri kau minat bola tapi biar benda ni diuruskan oleh kaum lelaki. Nak minat tu boleh tapi jangan melebihi dari ganas orang lelaki tu sendiri. Orang lelaki sendiri cool dengan bola tapi yang diri kau berlebihan tu pasaipa? Dah kemaruk sangat ke? Simpan lah minat tu senyap2. Kan ni lebih sopan.

Nanti kalau aku dah membebel pasal jaga budak kecil, mesti korang rasa 'eyuuu napa ngn mamat ni, buang tebiat apa'. Ni kan lebih kepada kerja orang perempuan tapi orang lelaki yang expert tu janganlah nak pukul canang lebih2 pulak. Senyap2 sudah. Simpan kuku lebih elok.

Banyak lagi kalau nak dikaitkan itu dan ini, perempuan minat motokar berlebihan, lelaki minat masak. Ok masak ni kira tak lah menjengkelkan sangat kalau berbanding dengan orang lelaki yang pergi rawatan kuku, muka dan rambut lebih kerap dari perempuan. 'Tak sesuai nyah, mak tengok pun nyampah tau nyah'. Opss terlebih sudah.

Pandai2 lah korang kawal diri masing2. Korang ni siapa ea? Entah! siapa2 jelah. Aku pun suka2 je nak mengarut memandangkan idea nak tulis cerpen terpaksa ditangguhkan. Tulis cerpen u. Ingat I tak reti ke nak bercerpen2 ni. Silap2 watak u pun ada sekali tau. Haha.. Gua berambus dulu. Perut pun mau kena bagi makan maa.. Choww..

Monday, 21 November 2011

Nota Dariku Buat Diriku

Bulan itu indah sebabnya mudah, segala ciptaan Allah itu indah. Cuma manusia yang menilainya mengikut persepsi masing2 sama ada mahukan sesuatu itu nampak cantik ataupun hodoh. Kalau diberi peluang tinggal di bulan dengan kadar oksigen sama seperti di bumi, nescaya manusia berebut2 untuk menduduki bulan walaupun terpaksa mengeluarkan berbillion wang. Rakus bukan?

Tinggalkan apa yang ada pada keindahan bulan, balik kepada realiti kehidupan. Realiti yang banyak baik buruknya, realiti yang banyak manis masamnya. Berbagai2 lagi perumpamaan yang boleh disertakan. Senang congak, inilah kehidupan yang ada di atas muka bumi. Bumi ini adil, bumi ini tetap pada paksinya cuma manusia yang menjadikan bumi nampak tidak adil, tidak pada paksinya mengikut nafsu buas masing2.

Barangkali manusia itu merasakan bumi ini tempat tinggal untuk dirinya selama-lamanya. Lupakah yang kita cuma menumpang sementara, lupakah yang tempat ini cuma destinasi persinggahan mengumpul segala amalan baik untuk dibawa bekal kelak. Banyak lupa manusia ini. Atas dasar banyak lupa jugalah, manusia alpa yang diri mereka turut mengumpul amalan 'busuk' untuk di bawa bersama2 kelak.

Tidak dapat tidak, diri susah untuk mengelak dari membuat sama ada perkara baik mahupun tidak baik. Kalau ada baiknya, pasti ada syaitannya yang kerja harian mereka mahu menyesatkan. Manusia mempunyai tugas, maka tidak hairan syaitan juga ada tugasnya. Sama2 bertugas dengan matlamat yang berbeza. Yang cekal pasti berjaya, yang lemah? Ini bukan alasan.

Sudah, esok lusa.. sama ada bumi mahupun bulan pasti akan lenyap. Manusia itu sendiri juga akan lenyap. Tiada yang kekal abadi di muka bumi ini. Ingat ini sudah memadai. Nescaya diri kita tak akan terkabur mahu mengejar itu dan ini yang sia2 selama ini. Peringatan buat diri yang lemah ini. Wassalam~

Friday, 18 November 2011

#1 Bergerak Perlahan

Bumi sentiasa bergerak mengikut paksinya. Manusia sama ada mahu bergerak atau tidak, itu terpulang. Mahu bergerak cepat mahupun lambat, itupun juga terpulang. Pulang raya di aidilfitri kiasnya. Semuanya terpulang pada kehendak diri sendiri. Mahu sukses, bergeraklah sepantas halilintar tapi jangan pantas yang dungu. Ini sia-sia namanya.

"Wei sekarang dah bulan berapa, takkan nak macam gini lagi. Dah nak tahun baru ni der'. Azam apa ceta? Jangan bergerak slow sangat, tak elok maa.." Azam tak azam, itu tak pernah nak ada dalam kepala otak. Ada apa dengan azam kalau selalunya asyik menongkah arus. Mahu tidaknya, kalau azam tu dah tak relevan bila masuk bulan Mac dengan April kan. Ni baru azam, belum cita-cita. Adeihh.. Banyak sangat matlamat tapi seakan lampu yang malap je cahayanya secara perlahan-lahan.

Ada setengah umat manusia, gerakkannya perlahan tapi tenang je bila sampai garisan penamat. Pulak tu sukses mengalahkan orang yang bergerak macam mesin kilang 24 jam yang tak henti2. Ni namanya strategi biar lambat asalkan tak pernah lambat dalam erti kata yang sebenar. Manusia yang menentukan segala apa yang nak dibuat. Kalau pandai urus masa, maka tak usahlah nak khuatir dengan gempak manusia yang nampak gagah dipermulaan. Psiko je tu.

Mari berkelakar sejenak, apa yang nak dikelakarkan ye? Hentam jelah apa2 pun. Pemandu yang bawa kereta laju, asyik langgar kau punya ayam bagi mati. Yela laluan utama tu lah tempat ayam2 kau nak lalu lalang kan. Kau pun letaklah papan tanda 'Slow-School Crossing' tapi tetap jugak ayam kau kena langgar. Takdir, nak buat cane. Rugi jugaklah bila ayam2 kau banyak mati.

Kau pun ubah lah papan tanda dengan harapan ayam kau tak terkorban lagi, maka kau letaklah papan tanda 'Slow-Children At play'. Pun sama juga, pemandu tak peduli dengan amaran papan tanda tu. Semua manusia nak cepatkan. Lambat2 nanti habis kena tinggal. Keretapi jam berapa ye? Ok lawak sampingan. Tak paham? Tak paham sudah. choo.. choo.. here comes the train.

Kau dah buntu, chickens kau dah banyak mati. Nak pindah, terasa sayangnya kau dengan kawasan tu. Fikir punya fikir kau dapat idea. Kesannya sekor ayam kau pun takda terkorban lagi. Suka bukan kepalang kau ea. Mahu taknya kalau kau letak papan tanda bunyi camni. 'Nudist Colony-Go Slow and Watch for Chicks'. Kahkahkah. Manusia itu tetap manusia.

Apa kaitan dengan bergerak perlahan ni ea? Entah! Tapi pada aku otak kena mainkan peranan. Tak kisahlah kau bergerak laju atau perlahan macam manapun, otak tu yang sebenarnya kena bergerak laju. Fizikal perlahan takpa. Kadang2 banyak perkara boleh selesai tanpa guna fizikal pun. Dunia kan dah maju. Otak kena kasi geliga lah. Baru genius namanya. Genius je ok. Bukan genius yang gila.

Keretapi dah sampai. Gerak dulu. choo.. choo.. Ini bukan keretapi Thomas. Kertapi Thomas bunyinya lain. Jumpa lagi di stesen berikutnya. choo.. choo..

Wednesday, 16 November 2011

Pemulut Becok

Bercakap itu elok tapi mengaji itu lagi elok. Manusia ada berbagai jenis karakternya kalau nak dikaitkan dengan mulut ni. Ada yang jenis suka bercakap, ada yang cakapnya sedikit dan ada yang jenis pendiam terus. Kategori yang paling banyak sekali dah tentu yang suka bercakap tapi cakapnya banyak merapu dari bernas. Ini biasa, ya biasa ya amat. Kalau pergi mana2 pun senang nak nampak. Dari jauh dah boleh nampak mulut tu tak henti2 pot pet pot pet. Entah apa jenis enjin yang ada dalam mulut tu pun sukar nak diketahui.

Kadang2 pelik juga sebab 'idea' bercakap tu tak pernah putus sedangkan 'idea' tu nilainya zero kualiti. Apa yang seronoknya entah. Agaknya mungkin tu dah tabiat manusia yang mulut 'Joyah' kot. Bercakap pasal mulut 'joyah', kenapa mesti 'Joyah'? Adakah 'Joyah' ini pelopor bermulut becok di kampung2 zaman dahulu kala. Adakah Senah, Kiah dan Peah tidak bermulut kepoh+becok+bontot ayam sewaktu zaman kala dulu? Barangkali 'Joyah' ratu mulut tempayan 15 tahun berturut2 masa dulu kot. Erm.. Abaikan dulu yang ni.

Aku nak masuk dekat perihal fb. Ni pun satu, banyak juga aku perhati mereka2 yang bermulut becok dekat fb ni. Walaupun tak nampak mulut mereka tu sendiri yang becok tapi sendiri tau lah kan kalau dah kerap sangat update kata2 merepek, menyampah pula jadinya. Bak kata orang cerdik pandai, kalau banyak sangat nak dibecokkan, tulis je blog. Tu pun tak paham2 lagi. Pang kepala tu satu kali baru tau. Suka2 hati je nak pang kepala orang ea.. haha..

Bukan apa, nak update kat fb tu boleh tapi kan lebih bagus simpan mana2 yang peribadi tu untuk diri sendiri. Dah nama pun peribadi, ni tak.. satu kampung nak dihebohkan. 'Joyah' sungguh kau ye. Kalau ye pun nak tarik perhatian, tak usahlah gaya gitu, buruk bebeno. Lagi satu nak gundah gulanakan perasaan diri tu, ngadu je pada Allah. Apa kau ingat nak berdoa, mengadu, bersyukur pada Allah kena melalui perantaraan fb dulu ke? Ni memang layak kena panggg 13 kali kat kepala dengan aku ni. Seyes cakap punya.

Biar lantak pi lah korang. Dah besar panjang. Bila dah besar panjang, kena tegur mestilah ada je jawapannya. Dah jenis orang tak suka 'kalah' kan. Mana lah boleh kena tegur. Silap hari bulan, aku pulak yang kena pang. #LOL Tapi betul apa, tak kira lah kau tu dah dewasa ke, dah besar kepala ke, dah naik tocang ke, kalau orang tegur cara betul walaupun pedasnya terasa sampai ke hempedu, terima jela dengan hati girang gembira. Pang pang pang pang.. Sakit kepala kena pang woi.

Ada lari jalan cerita ke tajuk aku ni. Macam dah sesat jauh je. Tapi biarlah asalkan ada mesej yang jelas apatah lagi tidak kabur. Ialah mesej ni dah tentu pertamanya aku tujukan pada diri aku sendiri. Keduanya kepada si pemakan cili dan ketiganya kepada mereka yang tiada kena mengena dalam hidup aku. Boleh kah begini? Boleh aje bha kalau aku. Jangan suka bersandiwara, kelak diri kau yang akan kurang nilai tawa. -sekian-

Monday, 7 November 2011

Si Buluh Lemang

Semua orang suka bercuti. Tak kiralah yang berkerja ataupun belajar ataupun juga yang menganggur. Bila ada cuti maka bertebaranlah segala umat manusia pulang ke kampung halaman masing2. Aku tak terkecuali. Masa cuti raya haji aku gembira mencutikan diri aku pulang ke Muar tanah tempat aku dilahirkan. Gyeahhhh!!!

Malam aku sampai rumah tu, aku dah kemas2 barang nak pergi Batu Pahat. Tak sampai sejam rasanya aku dekat rumah. Ni semua gara2 projek membakar lemang. Tidur semalam dekat rumah kawan, esoknya baru projek bermula. Mak aku sendiri pun terkejut tapi tak larang pun apa aku nak buat. Sayang mak.

Dari membasuh buluh lemang, sampailah membakar. Semuanya dibuat dengan teliti dan cermat. Yang paling kagumnya, kesemuanya anak muda yang bergelar lelaki. haha.. Ni pengalaman pertama aku sebenarnya. So baru aku tau macam mana nak masukkan daun pisang dalam buluh, nak sukat air berapa banyak, santan bape banyak nak kena guna, banyak lagilah langkah2 nak buat lemang ni.

Tengok tu? Gaya lebih depan lemang. Panas sebenarnya duduk posing dekat situ. Bara api tu terasa sampai ke liang roma punya. Bakar lemang ni bukan benda yg diboleh buat main-main. Tapi aku je yang banyak main sebenarnya sebab kawan aku 'otai' lemang ada. Dialah duk jadi ketua segala hulubalang. Hehe..

Pemegang kapak sampai patah bila kita orang duk membelah kayu. Dua kapak sebenarnya yang patah. Biasalahkan, dah nama pun kapak. Kalau tanak patah baik je guna chainsaw. Raya akan datang pasti akan ada lagi. Projek tak pernah lepas di antara kawan2 aku ni setiap kali raya. Cuma bezanya tahun ni, buat dua kali. Biasanya cuma raya Aidilfitri je. Tapi sebab ada permintaan, so raya Aidiladha pun bantai buat jugak.

Walaupun penat tapi berbaloi dan makan lemang buat sendiri bertambahlah dia punya berbaloi2. Raya akan datang mungkin akan membakar lemang sambil bermeriam buluh. #LOL

Thursday, 3 November 2011

Tulang Rusuk Lelaki. Benarkah?

Ini bukan gambar tulang rusuk tapi ianya sekadar 'gambaran' yang aku suka2 nak letak. Aku pernah dengar seorang pensyarah kata yang diri kita tak salah dalam memberi pendapat. Pada aku betul kerana ianya sekadar pendapat. Elok terima, tak elok masuk longkang. So gambar tangan ni juga sama seperti 'pendapat'. Cukup dengan penjelasan aku ni?

Aku suka 'bercakap' melalui penulisan. Pada aku ianya sangat bagus sebab takda sesiapa yang dapat mencelah ataupun membangkang bila aku sedang 'bercakap' dipertengahan penulisan yang aku sedang karangkan. Mungkin cara ni agak bias tapi apa boleh buat sebab aku bukan jenis yang pandai berkata2. Aku seorang pendiam. Ye ke? Entah.. Agaknya kot.

Ambil contoh apa yang ada pada gambar lengan dekat atas ni. Yang pasti lengan sang lelaki yang gagah perkasa. Ok baru masuk kepada topik yang sebenar selepas membebel yang bukan2 pada pembukaan ayat yang sepatutnya memang tak perlu sama sekali.

Maksud tersirat segala tu kalau digabungkan, maka jadilah kasih sayang . Tapi ada segelintir sang lelaki yang salah gunakannya untuk mengasari sang jelita. Dayus.. Ye dayus mengasari kaum hawa. Tak kisahlah dengan alasan apa sekalipun. Sekali dikasari, selamanya diri tu dianggap dayus. Tu lah, siapa suruh tak pandai nak mengawal kemarahan diri.

Kekuatan yang ada pada sang lelaki sepatutnya untuk melindungi sang jelita dan bukannya digunakan untuk mengkasari. Mentang2 sang jelita insan yang lemah, maka senang mudah je nak tunjukkan diri tu kuat perkasa. Mana belajar entah. Asal geram je, lepaskan pada sang jelita. Kenapa tak dicarinya lawan yang sesama lelaki? Dah lah dayus pastu penakut plak tu.

Kadang2 sang lelaki ni, sikapnya terburu2 dalam menyelesaikan masalah. Apa ingat masalah dapat diselesaikan dengan kekuatan fizikal semata2. Guna mulut pun hal boleh selesailah tapi akal kena panjanglah jugak.

Sesat dah aku ni dalam penulisan sejak kebelakangan ni. Ada je yang nampak tak kena. Cerita bercampur aduk sana sini. Kalau ni dinamakan karangan Bahasa Melayu, memang sahih lagi yakin aku dapat D+. Haha. Aku bukan tak boleh nak olah terlebih dahulu tapi dah 'malas', nak buat lagu mana kan. Perbanyakanlah berdoa saudara Ezhar oi agar dibuangkannya sifat pemalas awak ni.

Cukuplah kot aku membabi buta dalam tulis2 benda merapu. Ini sampah namanya. Layak dibuang dalam tong yang di-bin-kan sampah. Mana mutunya? Mana manikamnya? Mana karangan 750 patah perkataan A+ yang maha agung suatu ketika dulu? Mana ja'a.. Mana??? Wassalam~

Wednesday, 2 November 2011

Kahwin Itu Indah

Siapa je yang tak teringin nak berkahwin. Semua orang menanam impian dalam hati masing2, yang mereka mahu berkahwin satu hari nanti. Dengan siapa? Itu semua orang tak tau sebab bukan manusia yang menentukan jodoh masing2. Kalau umur pendek, ini bukan rezeki. Oryte mari mulakan membebel pasal perihal kahwin2 ni.

Pertamanya, kalau lah diterbalikkan apa yang ada sekarang ni, maksud aku orang perempuan yang melamar, yang keluarkan wang hantaran apa semua.. pasti semua orang dah kahwin rasanya. hihi. Ok tak kelakar. Tapi secara logiknya, ramai perempuan tak kahwin sekrang ni sebab salahkan kaum lelaki yang bertungkus lumus kumpul wang hantaran. Tu la siapa je suruh mintak sampai 20 ribu. tettttttt..

Apa sebab kahwin ea? Nak meramaikan lagi zuriat? Nak melepaskan nafsu secara halal? Nak kahwin sebab tengok kawan2 lain semuanya dah kahwin? Nak kahwin sebab dah sampai masanya? Tanak jadi anak dara tua? Sebab orang dah sibuk tanya sana sini? Senang kata banyak alasan kenapa seseorang tu nak kahwin. Maka keluarlah macam2 alasan kenapa seseorang tu nak berkahwin walaupun tak kahwin2 lagi. Err'..

Kalau dah sampai jodoh tu, kahwin jela tapi jangan kahwin sebab 'trend' nanti tak pasal2 jadi macam Kim Kardashian. Membazir tenaga, wang ringgit apa semua. Tapi kalau dah cerai jugak, maka cerailah. Nak buat lagu mana kan. Anggap je jodoh tak panjang. Woi jangan masuk campur dalam hal rumah tangga orang lain. Biarkan dorang nak kahwin ke nak cerai. Yang kau duk sibuk2 tu kenapa? Hihi

Ingat kahwin ni senang ke? Aku tau, walaupun aku belum kahwin tapi aku ada mentaliti orang yang dah kahwin. Kenapa? Nampak sangat cuma diri kita je kenal siapa diri kita. Ye dak? Ye kahwin ni bukan macam masuk wayang, tonton cerita, dah habis keluar. Bukan.. Bukan macam ni. Kahwin ni serupa amanah. Kalau tau apa itu amanah dalam erti kata sebenar, maka layaklah seseorang tu untuk berkahwin tapi.. ye ada tapinya. Duit tu kenalah ada jugak sebenarnya. Haha..

Mana boleh kahwin guna daun. Dan jangan terfikir nak kahwin free dengan tangkap basah plak. Kena tangkap basah pun still kena bayar denda tau tak. Berapa? Nak tau berapa, pergi cuba dulu kena tangkap basah. #LOL Nanti tau lah payah tak payahnya, seksa tak seksanya yang kahwin tangkap basah ni lagi susah sebenar2nya. Nak naik turun mahkamah lagi. Kesan jangka panjang plak bila anak kau dah besar panjang nanti. 'Kau tau mak ayah kau dulu kahwin kena tangkap basah' Woooo.. Menagis anak kau nanti bila tau cerita sebenar.

Cerita aku pasal kahwin ni secara umum sebenarnya. Kalau nak tau lebih mendalam, pergi bukak kitab sana. Belajar lagi apa itu hukum nikah. Ada berapa hukum yang orang laki patut dan tak patut kahwin. Banyak lah lagi hukumnya. Jangan nak sandiwara lebih.

Yang paling pasti aku akan kahwin dengan wanita idaman aku. Siapa ea? Entahlah.. Tunggu jodoh turun dari langit, takpun keluar dari perut bumi. Haha. Tapi yang pasti, habis belajar mahu terus kahwin. Eceh gatal! Aku kan tau apa itu 'amanah' :)

p/s: Siapa sudi? Meh lah masuk merisik dulu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...